Wrocław Nadodrze Online - start

    

 

START HISTORIA GALERIA KSIĘGA GOŚCI 

 Wrocław Nadodrze Online - start

   

Historia stacji i dworca Wrocław Nadodrze (niem. Breslau Odertor).

 

Pierwsza próba połączenia Wrocławia (przez Oleśnicę, Kluczbork, Lubliniec) z terenami Górnego Śląska została podjęta przez Kolej Opolsko-Tarnogórską (Oppeln-Tarnowitzer Eisenbahn) już w 1855 r. Dopiero jednak po rezygnacji (w 1859 r.) Kolei Górnośląskiej z koncesji na to połączenie ponownie podjęto ten pomysł. Koncesję uzyskano w dn. 13.11.1865 r. ubiegając tym samym wysiłki utworzonego około 1862 r. Towarzystwa Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oderufer-Eisenbahngesellschaft). Ostatecznie obie spółki połączyły się w 1868 r. pod nazwą tej ostatniej.

Jednotorowy szlak do stacji Wrocław Nadodrze wyprowadzono z Fosowskich  a otwarcie ruchu nastąpiło 15.11.1868 r. (chociaż na odcinku Nadodrze-Oleśnica już 28.05.1868 r.). Drugi tor szlaku  do Oleśnicy wybudowano prawdopodobnie przed 1886 r.

Po modernizacji Dworca Głównego (Breslau Hauptbanhof) w latach 1901-1905, przyszła kolej na modernizację stacji Wrocław Nadodrze (w 1912 r.). W ramach modernizacji wybudowano nowe perony i tunele oraz przebudowano część towarową.

                  Przypuszczamy, że do tego czasu poziom torów znajdował się na poziomie okolicznych ulic, ale nie mamy na to wiarygodnych dowodów.

Prace te przerwał wybuch I wojny światowej. Dokończono je w latach 20-tych ubiegłego wieku.

 

Wrocław Nadodrze po II wojnie światowej.

 

W wyniku oblężenia Wrocławia całkowicie unieruchomiony został tutejszy węzeł kolejowy. Od 19.07.1945 r. po odbudowie mostu na Widawie (Weide) pociągi z kierunku Krakowa, Katowic, Łodzi i Warszawy docierały do stacji Wrocław Nadodrze. Pierwszym stalowym mostem odbudowanym na terenie Śląska był 210 metrowy most na Odrze między stacjami Wrocław Nadodrze i Wrocław Mikołajów. Stanowił on zarazem pierwsze  połączenie obu brzegów Odry na terenie miasta.

                   W obecnym momencie opracowania nie posiadamy żadnych informacji na temat odbudowy stacji.

W latach 1967-1970 nastąpiła przebudowa urządzeń sterowania ruchem. Na nastawni dysponującej (WN  niem.BRs) zamontowano urządzenia typu E (Ericson) a na nastawni wykonawczej (WN1) pozostawiono zmodernizowane (najprawdopodobniej ok. 1956r.) urządzenia suwakowe typu VES. Jest to jedna z niewielu nastawni wyposażona w takie urządzenia. W 1972 nastąpiła elektryfikacja linii Kalety-Lubliniec-Kluczbork-Wrocław Nadodrze (otwarcie nastąpiło w dn.11.09.1972r.).

Lata 70 i 80 to czas kiedy na naszej stacji panował wzmożony ruch tak pasażerski jak i towarowy. Z  dworca  rozpoczynały bieg pociągi relacji Wrocław Nadodrze-Trzebnica i Wrocław Nadodrze-Opole zaś na torach części towarowej funkcjonowała górka rozrządowa (istnieje do dnia dzisiejszego wraz z tarczami rozrządowymi ale nie prowadzi się z niej rozrządu).

Stacja obsługiwała i w dalszym ciągu obsługuje wiele bocznic między innymi:

  • Port Miejski (z własną nastawnią),
  • Elektrociepłownia,
  • BROWAR „PIAST”
  • Do niedawna po sąsiedzku istniały Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK-Wrocław).

                      Przypuszczamy, że istniejący do niedawna budynek lokomotywowni wraz z obrotnicą był dawniej integralną częścią stacji

To, co obecnie pozostało z tego kolosa możecie zobaczyć w naszej galerii, są to chyba ostatnie zdjęcia, które dokumentują tą część stacji.

Obecnie stacja posiada 13 torów czynnych, 5 torów zamkniętych, około 50 zwrotnic i sygnalizatorów, wagę.

Nad utrzymaniem tego dobytku pracuje stale działka monterów automatyki oraz działka drogowa oraz pracownicy obsługi.

 

Dworzec Wrocław Nadodrze

 

Budynek dworca odsłonięto w 1868r. Pracami budowlanymi kierował Wilhelm Grapow, który najprawdopodobniej był autorem projektu tego dworca. W latach 1880-1912 prowadzone były prace nad przebudową obiektu. Dworzec jest dworcem przelotowym i znajduje się przy Placu Stanisława Staszica 50.

Długa na 190 m budowla nawiązuje bryłą i rzutem do schematów pałaców renesansowych. Wzniesiona została w nie otynkowanej cegle, co było charakterystyczne dla wielu budowli Szkoły Berlińskiej o charakterze publicznym, zbudowanych w latach 60-tych i 70-tych XIX stulecia, które manifestowały w ten sposób przywołanie tradycji architektury średniowiecza. Budynek przetrwał do dnia dzisiejszego w stanie nienaruszonym za wyjątkiem kilku ingerencji w jego wnętrza.

 (wg. Janusz  L. Dobesz  „Wrocławskie dworce kolejowe”  

                                                          wyd.I Wrocław 2000)

 

Obecnie w budynku dworca ma swoją siedzibę Zakład Przewozów Towarowych Cargo-Wrocław. Do początku lat 90-tych miały tu siedzibę m.in.: Odcinek (Sekcja)Zabezpieczenia Ruchu Pociągów w późniejszym okresie Sekcja Urządzeń Sterowania Ruchem, Sekcja Łączności Przewodowej, biura zawiadowcy stacji, kasa stacyjna, przychodnia lekarska, komisariat Milicji Obywatelskiej, internat Technikum Kolejowego i restauracja.

 

Na koniec coś dla poszukiwaczy przygód i sensacji.

 

Pod stacją  znajduje się przejście podziemne łączące teren byłego ZNTK z terenem przylegającym do zaplecza zajezdni tramwajowej. Przebiega ono łukowato pod 20 torami!!!!

 W jakim celu było zbudowane i kiedy to właśnie jest zagadką.

 

Jak widzicie historia ta ma wiele luk i wiele faktów które są jeszcze nie do końca udokumentowane. Mamy nadzieję, że ta strona pomoże nam zdobyć nowe informacje na ten temat. Stacja i Dworzec Wrocław Nadodrze są wyjątkowo słabo opisane nawet w literaturze fachowej (w przeciwieństwie do Dworca Wrocław Główny i Świebodzki). Wierzymy, że miłośnicy kolei w Polsce i za jej granicami pomogą nam w dokumentowaniu historii tego obiektu o dużych walorach architektonicznych i technicznych.

 

 Z podziękowaniem autorzy serwisu www.nadodrze.com.pl

 

 

 

    PL     EN    DE

Dyżurny Ruchu

Nadodrze Na Filmie i Fotografii

 

Wr. Nadodrze - Odjazdy Online

tablica aktualnych odjazdów

Wr. Nadodrze - Przyjazdy Online

tablica aktualnych przyjazdów

 

 

Filmy z Nadodrza

Galeria Fotograficzna Nadodrza

Kanał YouTube Nadodrze

 

Filmy Nadodrza Online

 

 

 

Galeria Portalu

 

PRZEWOŹNICY WROCŁAW  NADODRZE

PKP IntercityPrzewozy RegionalneKoleje Dolnośląskie

PKS WołówPolbusEkspres Bus

   

BANERY

GRUPA PKP

Rozkład Jazdy

 

Dolnośląskie Koleje Dojazdowe

Nowy Główny

Kolejowa Toplista

 

 

Elitarny Katalog Stron

 

 

 

POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE SA

 

Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

 

PKP Energetyka

 

 

PKP Cargo

 

Telekomunikacja Kolejowa

 

PKP Informatyka

 

 

Aktualne kursowanie pociągów z GPS

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozkład Jazdy PKP

Rozkład Jazdy MPK

 

Prewencja i Bezpieczeństwo
 

Straż Ochrony Kolei

Bezpieczna Kolej

Koleją Po Wrocławiu i Okolicy
 

Koleją Po Wrocławiu - Rozkład Jazdy

Obszar Biletu Aglomeracyjnego - mapa

Ceny Biletów PKP

 

Osiedle Nadodrze

 

 

Urząd Miasta Wrocławia

Urząd Miasta Wrocławia

Redakcja Portalu Polecamy
 

 

Dane Kontaktowe

Forum Dyskusyjne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

WNO TEAM©  2002 - 2011